Mange tænker alt for snævert i omtale af produkter og pressemeddelelser, når de overvejer at skabe marketing ved hjælp kommunikation og PR. Det er synd og ikke særligt frugtbart.Kommunikation og PR har langt større muligheder og rummer langt større perspektiver, hvis det bruges bredt. Og det er ofte både billigere og bedre end traditionelle reklamer.
En konsulentvirksomhed producerer ikke noget håndgribeligt, men skaber stor værdi. Derfor bruger en af mine kunder, en ganske lille konsulentvirksomhed, mange kræfter og ressourcer på at udgive et kundeblad. Bladet og historierne er det eneste sted, hvor deres værdi og resultater bliver synlige for andre.
En virksomhed indeholder altid en masse andre historier, der kan skabe adgang til medierne og synlighed for virksomheden. Rummer jeres virksomhed fagfolk, der naturligt kunne være ekspert for en eller flere historier i et medie? Har I en særlig kantine-ordning, der vil være en god historie i et tillæg om sundhed, arbejdsmiljø eller kost? Har salgsdirektøren en speciel fritidsinteresse, der kan bruges i et livsstilsmagasin?
Du vil blive overrasket over de mange, sjove og ufortalte historier, din virksomhed rummer.
De store organisationer har egne folk, der udelukkende har til opgave at spotte de gode historier i virksomheden og formidle dem til pressen. Men små og mellemstore virksomheder kan med fordel gøre det samme, hvis der internt er fokus på historierne – og ekstern kapacitet til at samle de gode historier op og formidle dem videre til pressen.
Det er her, jeg kommer ind i billedet.
I samarbejde kan vi finde og formidle historierne. På siderne herunder har jeg samlet nogle korte og gode råd til at skærpe opmærksomheden på de gode historier – og lidt om, hvordan medierne arbejder, når de sorterer i kilder og historier.